tisdag 12 juni 2012

Studieresa till USA och ISTE 2012

Nu har jag påbörjat min studieresa till Kalifornien och ISTE 2012 för att se hur långt man kommit med den digitala undervisningen i den delstat där de flesta större data- och "digitala" företag har sin bas. Om drygt en vecka kommer mina kollegor Daniel och Mats och vi skall vara med på ISTE 2012 i San Diego.

Santa Monica College 
Jag har nu snart varit i Los Angeles i en vecka och hunnit med ett par skolbesök. De första var Santa Monica College. Där läser ca 30 000 studerande. Det var ingen bra tid för att knyta kontakter med lärare att komma nu. Det var mitt i "final exam" och de lärare som jag träffade hade inte tid att prata. De var tvungna att gå till sina prov. Fick i alla fall en liten pratstund med en av de som arbetade på expeditionen på "science".

                                         
                                           Campus på Santa Monica College

De första takprojektorerna i klassrummen kom för 14 år sedan. Smartboard har det funnits i åtminstone 10 år. De har en lärplattform som verkar ha utvecklats tillsammans med Google. Deras skolmail har samma gränssnitt som gmail och på lärplattformens framsida fanns det länkar till Google kalender och Google docs.

Dreamcenters skola
Den andra skolan jag besökte var Dreamcenters alternativa skola. Dreamcenter drivs av en kyrka som bedriver ett stort socialt arbete i Los Angeles ghetton. Jag var där för tre år sedan första gången och askulterade i två dagar. Nu hade skolan slutat för terminen men några elever som bor på skolan gick på sommarskola. De jobbar uteslutande med onlineläromedel. Efter en kortare muntlig genomgång får eleverna läsa en text på datorn och sedan göra ett quiz som är självrättande. Om eleven har mer än 75 % rätt så släpps de vidare i läromedlet. Klassen leddes av en lärare som hade en assistent till sin hjälp som skötte de administrativa delarna. Läraren var hela tiden ute och hjälpte eleverna att förstå det de läste och svarade på frågor. Eleverna satt i bås utefter väggarna.


                                       
                                           Ett av klassrummen på Dreamcenters skola.

Dan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar