fredag 19 augusti 2011

Hur du gör dina egna faktaböcker på 10 minuter.

Inför Gy11 har jag valt att inte köpa in några nya läroböcker till mina klasser. Kommer ha en konventionell lärobok i klassuppsättning att använda på lektionerna men det som eleverna kommer få är bl.a. en faktabok som jag gör själv till varje arbetsområde.

Så här har jag gjort boken till det första kapitlet:

1. Tittade på kursplanerna och tänkte igenom vad det är för fakta jag vill gå igenom med eleverna.

2. Gick till wikipedia och aktiverade funktionen bokskapare.

3. Sökte upp de sidor på wikipedia som jag var intresserad av att ha med i boken och klickade på Lägg till

4. Klickade på Visa bok. Här kan man ordna i vilken ordning man vill att sidorna ska komma, samt bestämma bokens rubrik

5. Sparade som PDF

PDF filen kan jag skriva ut som häfte i färgskrivaren och får den då i A3 om jag vill. Skulle bilderna bli för små får jag skriva ut den i A4 men kopierad på båda sidorna som en "riktig" bok.

Jag kommer att lägga ut PDF filen på vår lärplattform It´s learning
så att mina elever kan få den digitalt också så de kan lägga in den i sina smartphones, läsplattor eller datorer om de vill. En annan fördel är att alla bilder till min fakta bok finns i digital form och jag kan lätt lägga in dem i en powerpoint om jag vill när jag sedan skall förklara dem.

Innehållsförteckning, källhänvisningar och allt annat som man måste ha med av upphovsrättsliga skäl fixar Wikipedia. Skulle ett avsnitt vara osäkert så står det i boken. Detta gör att eleverna kommer bli mycket mer medvetna om källkritik tror jag. När det behövs så låter jag eleverna jämföra deras faktasidor med sidorna i en konventionell lärobok.

Fördelen med att göra fakta böcker på detta sätt är att jag kan uppdatera dem lätt, eleverna får sina "böcker" och de går att hantera digitalt. Skulle eleverna inte förstå något svårt ord så kan de alltid gå in på Wikipedia och se om de ord de inte förstår finns förklarade.  

Detta lärde jag mig genom att läsa Linn Gustavssons blogg "den perfekta lektionen" som vi har i vår blogglista nere till höger. Där kan ni läsa hur hon kommentarar denna möjlighet vi nu har.

/Dan  

1 kommentar:

  1. Intressant really cool
    Men språk nivå då, olika språk osv. Ålders, nivå anpassning/tillämpning. Hur fixa det ??

    SvaraRadera